vrijdag 21 december 2007

Earthquake !

Hello,

Om te beginnen, alles gaat al veel beter met mij. Kvoel me terug goed in mn vel, na een tijdje last te hebben gehad van vermoeidheid. Nog een paar dagen en 't komt wel slim. Net zoals het weer! Das hier ook beter geworden dan de afgelopen dagen. Veel regen gehad, en niet al te warm. Nu schijnen er 7 zonnekes en tempertuur is aangenaam. (Niet Australisch HEET dus.)

Afgelopen donderdag, ik zat aan tafel mijn Nachos op te eten, tot ik plots iets onder me voelde bewegen. 't Was de hele grond die aant bewegen was. Een echte aardbeving. Persoonlijk de eerste in mn leven, en 't was blijkbaar geen kleintje! Na 5 seconden had ik door dat het een aardbeving was, 5 seconden een beetje geschrokken, en de overige 15 seconden vond ik het best wel plezant. Wel een raar gevoel. Het binnen bleef alles overeind... maar een 50tal km verder ,in Gisborne... Kheb de beelden op TV gezien. Ja jongens... een paar huisjes en winkels met de grond gelijk gemaakt ze!

Hier volgt het krantenartikel :

__________________________________________________

Earthquake damages New Zealand city
1 day ago

A magnitude 6.8 earthquake off New Zealand's east coast rocked much of mainland New Zealand on Thursday.

No immediate tsunami warning was triggered at the Pacific Tsunami Warning Centre in Hawaii by the offshore quake, and there were no immediate reports of casualties.

The quake, centred in the Hikurangi undersea trench off North Island hit at 8.55pm local time (0755 GMT) and was 25 miles below the surface, the GNS Science geological agency reported.

It said the quake was located at sea some 30 miles southeast of the coastal city of Gisborne.

Police in Gisborne said there had been some damage in the city but no details were immediately available.

The Geonet website operated by GNS Science said while the quake was felt widely, its impact was particularly felt along the east coast of North Island.

New Zealand sits above an area of the earth's crust where two tectonic plates are colliding and records more than 14,000 earthquakes a year - but only about 150 are felt by residents. Fewer than 10 a year do any damage.

__________________________________________________


Zoals ook in dat artikel vermeld staat, dat gebeurd hier vaker. Een paar hevige per jaar. Hier was ook niemand echt onder de indruk, behalve de Belgskes dan, ik en Serge.

Heb gistern ook mijn terugvlucht naar Christchurch geboekt. Ik moet de bus nemen in Pohara, aan de winkel, tot aan de luchthaven in Nelson op 3 januari. Vervolgens heb ik een vlucht, die dag richting Christchuch, waar ik de nacht ook zal doorbrengen. De 4de, heel vroeg, naar de luchthaven rond 5u, en vervolgens mn vlucht nemen om 7.15u naar Melbourne!

Ik ga eens tot op't strand ! Een van de volgende dagen de boot in't water laten. Een motorboot met 'n Yamaha buitenboordmotor van 45pk! En dan gaan vissen veronderstel ik.

Als'k niet meer schrijf de komende dagen,

Prettige feestdagen! En hou ze daar warm in Belgie.
Aan iedereen bedankt van de berichtjes in mn gastenboek. Ik lees ze met plezier.

Geen opmerkingen: